Євхаристія для немовлят і Літургія для дітей

літургічні тексти, переклади, устав Богослужень

Модератори: Just_me, viter, Artur, ihor

Аватар користувача
ola
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 211
З нами з: 21 серпня 2007, 01:27
Звідки: Івано-Франківськ
Контактна інформація:

Повідомлення ola » 31 січня 2009, 15:42

Підшукайте кращі аргументи.


чесно кажучи, не зовсім розрізняю, котрі аргументи в цій темі "кращі", а котрі - "найкращі". Вибачте за неосвіченість і дякую за комплімент :oops:

Чергові думки:

"У кан. 697 ККСЦ приписано, щоб Євхаристія приймалася якнайшвидше після хрещення і миропомазання, згідно з приписами Церкви свого права.
Кан. 710 повертається до питання євхаристійного причащання новоохрещених дітей і наголошується на дотримуванні щодо цього приписів літургійних книг Церкви свого права.

З уже відомих причин, норми, що стосуються причастя неофітів, не можна знайти у законодавстві деяких Східних Католицьких Церков, у яких часто відкладається перше причастя до досягнення дитиною шкільного віку. Тому завданням компетентних властей є вжити заходи для повернення попередньої практики і розробити норми, які більше відповідали б їхній власній традиції.

Відтак, щодо приписів, викладених у літургійних книгах, які стосуються цього самого питання, потрібно відзначити, що у більшості випадків — як у цих Церквах, так і в Церквах, які дотримуються давніх традицій, — вони не дають належних вказівок, вважаючи, що обряд хрещення взагалі був призначений для дорослих, а поступово застосовувався до дітей, без введення будь-яких специфічних змін у Східних Церквах.

Зрештою, уділення Євхаристії новоохрещеним дітям не обмежується лише до хвилини звершення втаємничення. Євхаристія — це хліб життя, і дітей треба постійно ним годувати від того часу, щоб вони духовно зростали. Спосіб їхньої участі у Євхаристії відповідає їхній спроможності: спочатку він буде відрізнятися від того способу, що в дорослих, неминуче менш свідомо і менш раціонально, але поступово буде розвиватися через благодать і педагогіку таїнства, зростаючи аж до „звершеності мужа, до міри повного зросту повноти Христа“ (Еф. 4, 13).
Таїнство — це завжди дар, який діє ефективно, по-різному, бо і люди є різними. Особливі відправи, які стосуються різних етапів зростання людини, можуть бути корисними для педагогіки віри і супроводжувати необхідну катехизацію дітей і молоді, але повинно бути зрозумілим, що втаємничення у тайну Христа буде повністю здійсненим лише після отримання перших трьох таїнств" (Джерело - Конгрегація у справах Східних Церков, Інструкція застосування літургійних приписів Кодексу канонів Східних Церков/З осідку Конгрегації у справах Східних Церков, 6 січня 1996 року, в Празник Богоявління Господнього /Ахілле Кардинал Сільвестріні, префект, Мирослав С. Марусин, секретар// Електронний ресурс: http://www.liturgia.org.ua/index.php?op ... mitstart=8 )

Я виділила ті моменти, які мені (суб'єктивно) видалися важливими.
Востаннє редагувалось 31 січня 2009, 19:58 користувачем ola, всього редагувалось 1 раз.
Вернися до дому свого, і розкажи, які речі великі вчинив тобі Бог! (Луки 8, 39)

Аватар користувача
ola
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 211
З нами з: 21 серпня 2007, 01:27
Звідки: Івано-Франківськ
Контактна інформація:

Повідомлення ola » 31 січня 2009, 15:46

У тій же інструкції ще є трохи "лірики":

"…вказівка, подана у ККСЦ, — підтвердження міцного зв’язку, який існує між трьома таїнствами християнського втаємничення, і це має також віддзеркалюватися у способі їхнього уділення. „Помазані“ Святим Духом для діл Царства, ми стали гідними участі в учті Царства.
Це служило мотивуючим фактором у формулюванні канонів 695 і 697, які приписують одночасно або з невеликими проміжками часу приймати три таїнства: хрещення, миропомазання і Святе Причастя.

З історичних та культурних причин Західна Церква занедбала таку практику, і таїнства втаємничення уділялося дітям не одночасно, але в різних наступних моментах. Однак, на Сході прадавня практика залишалася незміненою і неперервною. Цей зв’язок є настільки міцним, що у досить багатьох контекстах термін „хрещення“ звичайно означає всі три фази християнського втаємничення: це назва, яку надається йому в багатьох рукописних чи друкованих евхологіонах.

Ця практика протягом останніх століть змінилася у різних Східних Католицьких Церквах під тиском зовнішніх впливів, який базувався на духовному і пасторальному розумінні, запозиченому від латинників.

Там, де традиційна практика була втрачена, застосування норм, які містить Кодекс, вимагатиме правдивої реформи, аналогічної до тієї, яку соборна Конституція про Святу Літургію вимагала від латинської літургії.

Хоч не треба поспішати, проте необхідно глибше вивчати давню практику, про яку свідчать відповідні рукописи і друковані тексти, редаговані східними католиками і православними.

Потрібно надати необхідні інструкції і вказівки з тим, щоб мотивація була зрозуміла всім: духовенству, богословам і християнському людові.
Вводячи в дію відновлену практику, треба дбати про те, щоб не переривалася необхідна поступова катехизація новоохрещених дітей, як тільки вони будуть готовими наблизитися до розуміння тайн віри, і треба продовжувати аж поки вони не досягнуть [у цьому] зрілості.

Участь дітей у коротких, але регулярних моментах літургійних богослужінь є вже само по собі цінним елементом катехизи, тому що вона вводить їх безпосередньо у життя Церкви при допомозі втаємничення, яке не є настільки теоретичним чи раціональним, проте ефективним, вводячи їх у молитовний клімат, де здійснювані жести справді впроваджують їх у невидиму дійсність.

Весь процес також вимагатиме творчих зусиль, щоб відповідно вкласти нову практику в контекст сучасного життя. Це втручання, хоч нелегке, проте неминуче, якщо бажається справді оживити власну традицію на користь Вселенської Церкви"
Вернися до дому свого, і розкажи, які речі великі вчинив тобі Бог! (Луки 8, 39)

сергій
старець
старець
Повідомлень: 507
З нами з: 27 березня 2008, 22:48
Звідки: Галичина

Повідомлення сергій » 02 лютого 2009, 16:55

Щиро дякую, за те що нарешті хтось таки та й вказав і навів реальний текст цієї існтрукції, яку я особисту вже почав вважати міфічною, бо ніхто в кого я питався не міг навести джерело де цю інструкцію можна знайти.

Інше питання полягає в тому, що навіть інструкція конґреґації може ставитися під питання, якщо вона не одобрена особисто Вселенським Архиєреєм.

Поняття повернення до традиції в нашому випадку є також дискутабільним - що є власне традицією УГКЦ: Могилянська київська, фанаріотська грецька, ніконівська московська? В залежності від відповіді на це питання можемо дати відповідь на питання чи причасття немовлят є в нашій традиції. Наприклад: греки фанаріоти причащають немовля відразу по хрищенні, а потім аж після початку підліткового віку, москалі відразу по хрищенв і без перерви, а от ні в требнику Петра Могили ні в його Літургіконі прямих вказівок нема.

Третє. В самій інструкції нема пояснення проблеми: як можна поєднати практику причасття малих дітей з протилежними твердженнями Вселенських соборів та Святого Письма.

Та й дозвольте питання: що має рішаючу силу постанова Вселенського Собору, чи інструкція конґреґації, яка такій постанові противиться?

danus
початківець
початківець
Повідомлень: 41
З нами з: 24 квітня 2008, 19:21
Контактна інформація:

Повідомлення danus » 02 лютого 2009, 18:34

Цікаво, а як бути з тайною Миропомазання, мені здається, що Триденський собор теж забороняв уділяти її немовлятам, але в нашій церкві її уділяють разом з тайною Хрещення, з давніх давен.
Взагалі дискусію можна також вести над поняттям "розрізняють", як визначити хто розрізняє Тіло і Кров Господню, а хто ні. Я колись теж був противником того, щоб причащати дітей, аргументував це тим, що діти нерозуміють, що таке причастя. Тоді один отець, лагідно так, спитав мене: "А ти впевнений, що ти розумієш те чого ти причащаєшся?" І тоді я покувирявшися в своєму сумлінні зрозумів, що для того щоб розрізняти Тіло і Кров Господню не потрібні богословскі синтенції, а потрібна проста, і навіть до якоїсь міри наївна віра. І мені здається, що на це діти здатні швидше чим дорослі. Однозначно, що посилати дітей до причастя і казати їм: "Йди туди, там тобі дятько дасть хлібця", це значить спонукати дитину до гріха, але якщо їм пояснити, що то є Бозя, то вони по простоті сердечній повірять, і я в цьому більш ніж впевненний.

Vasyl
дописувач
дописувач
Повідомлень: 127
З нами з: 26 січня 2009, 18:04

Повідомлення Vasyl » 02 лютого 2009, 20:53

brat Martyn писав:До Євхаристії для немовлят, звичайно ставлюся позитивно, а от Літургія для дітей - це вже нісенітниця! :o

Адже "Літургія" - це спільне діло Божого люду!
Дурницейю є ділити той Божий люд за чим би то не було: чи то за віком, чи то за пофесією, чи то за розміром гаманця... безглуздя, бо як на Літургію збираються всі ангельські чини, не ділячись (на одну Службу херувими, а на наступну архангели), так і люди повинні приходити на неї не ділячись, всі покоління з дітьми включно, не залежно від фаху і статків. :wink:

Окремо можна, а інколи треба поводити реколекції, наприклад, чи інші науки, але ніколи - Божественну Літургію чи інші частини церковного правила, особливо, коли вони складені в нічні чування перед якимсь великим святом... :wink:


================================

цілком погоджуюся з авторкою
"дитячі літургії" - то якась дурна профанація і сімейних цінностей також не тільки літургійних!
Тоді заведемо ще ! як на Заході (про який говорив О. Бендер "Запад нам поможет!") літургію для стареньких. що виживають з розуму, для жінок, для чоловіків,для слюсарів, сантехніків, та для багатоверстатників.для інтелігенції та для селян з чорноробами,і т.д.

сергій
старець
старець
Повідомлень: 507
З нами з: 27 березня 2008, 22:48
Звідки: Галичина

Повідомлення сергій » 02 лютого 2009, 23:50

danus писав:Цікаво, а як бути з тайною Миропомазання, мені здається, що Триденський собор теж забороняв уділяти її немовлятам, але в нашій церкві її уділяють разом з тайною Хрещення, з давніх давен.

Як каже нарід, як ся шось здає то ся христіт. Трідентинум виразьно згадує про Миропомазання в східних відразу по хрищені.

danus писав:Взагалі дискусію можна також вести над поняттям "розрізняють", як визначити хто розрізняє Тіло і Кров Господню, а хто ні. Я колись теж був противником того, щоб причащати дітей, аргументував це тим, що діти нерозуміють, що таке причастя.


Власне церковне право вже давно визначило це поняття - хто розрізняє, а хто ні. Тому Америку через кватирку відкривати нема потреби.
Тре дійсно поковирятися в церковних документах, а вже потім в своїй совісті.

Лєфевр, підгорецькі, Ковпак доковирялися в своїй совісті до того, що відпали від Католицької Церкви.

danus
початківець
початківець
Повідомлень: 41
З нами з: 24 квітня 2008, 19:21
Контактна інформація:

Повідомлення danus » 03 лютого 2009, 18:42

А я здибав таких, що замінили здорову віру в Бога, на віру в документи.

сергій
старець
старець
Повідомлень: 507
З нами з: 27 березня 2008, 22:48
Звідки: Галичина

Повідомлення сергій » 03 лютого 2009, 19:27

danus писав:А я здибав таких, що замінили здорову віру в Бога, на віру в документи.


Наш Бог є Бог порядку, а не безладу. Здорова віра мусить ґрунтуватися на науці Церкви, якщо це є інакше то в такому випадку це є "здорове" сектанство.

Igor
старець
старець
Повідомлень: 437
З нами з: 27 грудня 2008, 23:27
Звідки: Івано-Франківськ

Повідомлення Igor » 04 лютого 2009, 00:07

сергій писав:
danus писав:А я здибав таких, що замінили здорову віру в Бога, на віру в документи.


Наш Бог є Бог порядку, а не безладу. Здорова віра мусить ґрунтуватися на науці Церкви, якщо це є інакше то в такому випадку це є "здорове" сектанство.


Взагаліто на цвинтарі теж порядок, але то я так, відсту.
Просто не хочу, що наша церква стала цвинтаром Віри.

сергій
старець
старець
Повідомлень: 507
З нами з: 27 березня 2008, 22:48
Звідки: Галичина

Повідомлення сергій » 04 лютого 2009, 14:43

Igor писав:Взагаліто на цвинтарі теж порядок, але то я так, відсту.
Просто не хочу, що наша церква стала цвинтаром Віри.


Ваш життєвий стан - розлучений і ще раз оженений вказує на Вашу віру, адже наші вчинки є наслідком того у що ми віримо. А така віра далеко не християнська і тим більше не католицька. Тому не знаю за Вашу церкву, але Католицька Церква цвинтаром віри ніколи не стане, бо це єдина Церква, яка має обітницю від свого божественного Засновника, що Її ворота пекельні не переможуть.

Але це не до теми. І дійсно вибачаюся за офф-топ, але...

Одне може запримітити, люди які не мають аргументів стараються звернути дискусію з питання яке виставлене у заголовку теми.

Та й на довершення усім "правовірним", які відкидають авторитет Церковного Вчительства - коли Лютера притиснули аргументами то він заявив, що і Вселенські Собори можуть помилятися. Тож відкидаючи документи Церкви, а особливо Соборів, стаєте подібними до цього єресиарха, який зруйнував церковну єдність Заходу.

сергій
старець
старець
Повідомлень: 507
З нами з: 27 березня 2008, 22:48
Звідки: Галичина

Повідомлення сергій » 04 лютого 2009, 14:49

Питання було про Причасття малих дітей. Як виявилось у цьому питанні не все так просто і гладко, як це бажають представити прихильники цієї практики. І до тепер жодної спроби нормально, аргументовано пояснити розбіжність у постановах Вселенських Соборів та окремих існтрукцій Конґреґації Східних Церков не було. Існує одне правило яке діє і в Церковному і світському праві, а також і богослів"ї - якщо нижчий за своїм рангом документ (у нашому випадку інструкція Коґреґації) заперечує вищий документ (у нашому випадку постанови Вселенських Соборів) то діє норма вищого документу. В такому разі висновок: Причасття малих дітей є практикою, яка не є дозволеною в Католицькій Церкві.

ljubomyr_ps
старець
старець
Повідомлень: 506
З нами з: 27 жовтня 2008, 20:14
Звідки: Місто на кордоні

Повідомлення ljubomyr_ps » 08 лютого 2009, 23:27

Тут нема про що дискутувати. Одні буквоїди, які як і в Євангелії не дають ( заперечують дітям приходити до Христа) махаючи документами й іншими паперами й чуть не викрикуючи "анафема". А тим часом поїзд їде далі. І в нашій УГКЦ священниками уділяється Святе Причастя дітям. Всі діти живі- здорові, тішаться життям і Господом і Богу за це подяка й хвала!
Життя таке коротке - поспішаймо творити добро!

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Re: Євхаристія для немовлят і Літургія для дітей

Повідомлення Kaktus » 06 квітня 2010, 09:46

Навіщо викручувати тексти Святого Письма, аби довести свої теорії? Святий Павло виразно і чітко каже: «бо хто їсть і п’є – засудження собі їсть і п’є, якщо у цьому не розрізняє Тіло.» (1 Кор 12, 29). Де ж тут мова про іспит сумління?

Типово сектантська настанова: sola Scriptura (тільки Св. Письмо), а на Передання Церкви наплювати. «Розрізняти» означає в цьому контексті «зважати на те, що це є», а не «розуміти, що це таке». Адже розум дорослого також нездатний збагнути Таїнство Таїнств, так само як і Таїнство Воплочення.
Якщо Ви вважаєте що діти здатні робити це розрізнення в мене є ще одне заперечення. ІІ Ліонський та Тридентійські собори – Вселенські Собори Католицької Церкви, а також наш Замойський синод заборонили Причасття малих дітей. Жодним актом такого рівня, як Вселенський Собор ця заборона не є відміненою, одже хтось ламає приписи Вселенських Соборів. Як правовірний/православний католик східного обряду, я особисто би побоявся (а це як мінімум) ламати те що Собори постановили, а папи затвердили. Окрім того на мої вперті розпитування, яким актом Рим це відмінив, більшість священників відповідала, що є такий документ, але вони самі особисто його не бачили і не знали мені дати відповідь де такий документ можна знайти. Якщо Вам стосовно такого евентуального документу, щось відомо, яби щиро просив Вас надати інформацію.

Рішення цих соборів стосуються лише латинського обряду, і зараз навіть західні літургісти визнають, що вони були хибними, бо розірвали первісно християнську єдність трьох Таїнств християнської ініціації - Хрещення, Миропомазання і Євхаристії. Кожен охрещений і миропомазаний є повноцінним членом Церкви - Христового Тіла, тому він може і повинен причащатися Його Тіла і Крові, незалежно від віку. Крім того, згадані собори не можна вважати справді Вселенськими, вони були радше генеральними синодами Римського Патріархату. Рішення сумнозвісного Замойського синоду вже втратили свою чинність, бо сучасні римські документи про східну Літургію (напр., Інструкція застосування літургійних приписів Кодексу канонів Східних Церков) виразно вимагають від Східних Католицьких Церков дотримуватися їхніх східних традицій. Статус документів цього розряду є не нижчим за рішення генеральних синодів, бо римські конгрегації є допоміжними органами Петрового уряду, а тому вони eo ipso виражають справжнє бажання Римського Апостольського престолу цієї проблематики - щоб східна Літургія була відроджена в її первісній чистоті.
Навіщо дітям приймати Причастя? Хіба віра у те, що Тайна Хрещення змиває первородний гріх, втрачена? Причастя - це Безкровна Жертва, а якщо жертва, то з метою, не просто так. Мета - повернення людині благодаті хрещення після упадку у гріх, відновлення благодаті. Ми приймаємо Господа у Причасті тому, що ми Його втратили через гріх.

На відміну від вузького західного поняття Причастя, суттю східного розуміння Причастя є вчення святих отців про обоження людини. У цьому Таїнстві Христос, даруючи нам Свої обожені Тіло і Кров, робить нас співучасниками своєї божественної природи, тобто обожує людську природу нествореними енергіями Св. Трійці.

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9686
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Євхаристія для немовлят і Літургія для дітей

Повідомлення о.Олег » 08 квітня 2010, 11:45

Kaktus писав:...Рішення цих соборів стосуються лише латинського обряду

так
Kaktus писав:... і зараз навіть західні літургісти визнають, що вони були хибними, бо розірвали первісно християнську єдність трьох Таїнств християнської ініціації - Хрещення, Миропомазання і Євхаристії.

рішення цих Соборів з цього приводу не є догматичними і осмислюються відповідно до розвитку життя Церкви Христової. Попри це - на даний момент є зобов`язуючими для Христової Церкви Латинської Традиції.
Kaktus писав:...Кожен охрещений і миропомазаний є повноцінним членом Церкви - Христового Тіла, тому він може і повинен причащатися Його Тіла і Крові, незалежно від віку.

так
Kaktus писав:...Крім того, згадані собори не можна вважати справді Вселенськими, вони були радше генеральними синодами Римського Патріархату...

в жодному разі: визнаємо 2Ліонський 14Вселенським, а Тридентійський 19 Вселенським Соборами. Ваші твердження походять із некатолицького розуміння екуменізму, еклезіології Церков-Сестер... Дуже шкодую з цього приводу...
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Kaktus
постійний дописувач
постійний дописувач
Повідомлень: 183
З нами з: 05 березня 2010, 10:05

Re: Євхаристія для немовлят і Літургія для дітей

Повідомлення Kaktus » 09 квітня 2010, 09:35

в жодному разі: визнаємо 2Ліонський 14Вселенським, а Тридентійський 19 Вселенським Соборами. Ваші твердження походять із некатолицького розуміння екуменізму, еклезіології Церков-Сестер... Дуже шкодую з цього приводу...

Вжиту мною класифікацію західних соборів як "генеральних синодів" вжив одного разу навіть папа Павло VI під час зустрічі з православними ієрархами. Тому закиду в "некатолицькому розумінні екуменізму" не сприймаю. На жаль, не можу зараз Вам сказати, де саме я про це читав. Але це показує, що питання західних соборів після Схизми не є принциповим для Католицької Церкви. Бо те, що вони не є вселенськими, ще не означає, що вони не мали рації. Я не знаю, наскільки добре Ви ознайомлені з змістом рішень цих соборів - чи могли б Ви напр. перелічити, що саме було вирішено на кожному соборі чи бодай назвати або перелічити їх на пальцях ? Деякі з них не приймали рішень, важливих для Церкви, а були серед них і такі, що були скликані з чисто політичною метою. Тому більшість із них не йдуть у жодне порівняння із визнаними всіма Сімома Вселенськими Соборами. До речі, після так званого 8-го Вселенського собору 869-870 рр., який засудив Фотія, через десять років був ще один собор 879-880 р., який його виправдав і був визнаний також Римом як 8-ий Вселенський. Натомість антифотієвський собор почав знову вважатися Вселенським у Західній Церкві аж у 12-му ст. Так що не все так просто, як Ви гадаєте. Наприклад, як Вам таке ?
Ось що підписав римський легат 880 р., анафематизуючи той собор, який, за Вашим твердженням, має бути 8-им Вселенським:
"Я, Павло, недостойний єпископ святої Анконської Церкви, легат святого Апостольського Престолу та мого пана, блаженного Івана, первосвященника Римської, Католицької й Апостольської Церкви та Вселенського папи, приймаю згідно з дорученням, вказівкою і згодою святійшого Апостольського й Вселенського папи Івана, та за згодою Константинопольської Церкви й легатів трьох інших патріархів і з схваленням цього самого Святого й Вселенського собору, цього преподобного Фотія як законного і канонічно обраного патріарха в його патріаршому сані... Я відкидаю та кидаю анафему на собор, котрий був влаштований проти нього у цій святій Константинопольській Церкві, Що б, у який би спосіб не було б учинено проти нього в часи блаженної пам’яті Гадріана, тодішнього римського папи, я оголошую недійсним і анафематизованим... Хто б не намагався розколоти Святе Письмо Боже та відділитися від свого власного найвищого пастиря і Вселенського Патріарха Фотія, той відділюється від Святої Церкви Божої; дотоді як він до неї не повернеться й (не) буде у сопричасті з Святим і Вселенським Патріархом та (не) підкориться рішенням Святого Престолу, він залишається виключеним. ... "

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9686
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Євхаристія для немовлят і Літургія для дітей

Повідомлення о.Олег » 13 квітня 2010, 08:37

Для всіх, хто не зауважив: тему розділено і продовжувати дускутувати про Церкву можна у розділі "Богослов`я", в темі "Спроба богословської розмови про Церкву "
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Аватар користувача
jabku
гість
гість
Повідомлень: 2
З нами з: 28 вересня 2012, 17:56
Звідки: Львів
Контактна інформація:

Re: Євхаристія для немовлят і Літургія для дітей

Повідомлення jabku » 20 липня 2013, 18:02

Що потрібно знати двохрічній дитині про Святе Причастя? Як доступно і правильно все пояснити?
Буду вдячна за відповідь.

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9686
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Євхаристія для немовлят і Літургія для дітей

Повідомлення о.Олег » 21 липня 2013, 19:18

jabku писав:Що потрібно знати двохрічній дитині про Святе Причастя? Як доступно і правильно все пояснити?
Буду вдячна за відповідь.

для дитинки 2-х років не надто йдеться про "правильні слова". Ми з нашими діточками від народження в церкві на Літургіях/чуваннях і... справа не в словах (ну... наприклад: "ідем приймемо Ісусика" - глибше пояснити зможете у відповідності до того, як Ваша дитинка росте) - справа в цілісному (Вашому - батьків, сім`ї/родини) відношенні до навчання дитинки молитися (наприклад, з власного досвіду, від утроби :) і по сьогодні щовечора разом з нашими дітками молимося), справа у прикладі, який даєте своїм життям
З повагою, о.Олег
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).


Повернутись до “Літургіка”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 1 гість