Віра vs народні традиції

Прощі, відпусти, милостиня, піст, сімейне життя, питання етики та моралі... Усе, що стосується повсякденного життя кожного християнина

Модератори: Just_me, viter, Artur, ihor

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 08 січня 2016, 20:04

Останні дні сильно відчуваю конфлікт народних традицій і особистих стосунків з Богом. Маю на увазі не стільки ялинки-дідухи-прикрашання і т.п., скільки обов'язок приготування скільки-то там традиційних страв, що займає купу часу. Як кількагодинне (кілька днів підряд) стояння на кухні (хоч як я люблю цю справу :) ) може приготувати нас до приходу Спасителя?! А прикрашання ялинки? А й навіть печення паски як готує нас до свята Воскресіння? І так далі... Чому свята релігійні для нас автоматично означають свята для шлунка? Чому тих кілька днів жінка не може посвятити молитві, добрим справам, Сповіді, а й навіть відпочити (маю на увазі коли жінка працює, а 6 січня у нас робочий день), бо інакше буде вважатися поганою господинею? Та й не лише про господинь мова, а про саму суть свята. Як це все наближує нас до Бога? Усвідомлення цього всього може реально бути причиною того, що думаюча людина порве не тільки з народними традиціями, а й з Традицією Церкви взагалі, а не знаючи толком науки Церкви, не зустрівши Христа (бо як готуючи/споживаючи кутю і холодець, можна зустріти Христа - не уявляю), ще й відійде в інші Церкви/спільноти/секти...

Так, я розумію, що народні традиції охристиянізували тому, що у свій час ніяк не могли їх викорінити. Але нащо нам все це зараз? З другого боку, мене колись переконували, що ці всі народні традиції необхідні вже тому, що завдяки їм збереглася віра в регіонах, де її цілеспрямовано викорінювали: віра, така як має бути, втратилася, залишилися традиції, залишилася пам'ять, що "нині свято" і що "може варто було б піти до церкви". Відтак, почавши відвідувати храм, людина (або хоча б її діти), можливо, виросте у вірі.
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Міра
активний учасник
активний учасник
Повідомлень: 340
З нами з: 25 лютого 2013, 09:52
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Міра » 10 січня 2016, 17:48

О так, традиції це гарно, але деколи вони вже виглядають дивно. Гарно зібратись родиною на Святу Вечерю, але чому та вечеря перетворюється на об"їдання? Я вже не кажу про свята. Чому обов"язково треба спробувати кожної страви, навіть як її не любиш? Колись мене батьки заставляли і мусіла їсти( а тепер моя мама спробувала заставити мого сина, то це їй вже не вдається :) діти не розуміють, навіщо це робити. Вони вільніші.
А ще не до теми, але тепер говорять про той перехід на григоріанський календар, ми з дітьми це обговорювали і вони спитали мене -то що, ми святкуємо неправильно?? і цей перехід взагалі показує, що числа не важливі, люди самі придумують, коли святкувати і в дітей пропадає відчуття важливості тих подій..(
Хто буде намагатися спасти своє життя, той його погубить; а хто його погубить, той збереже його живим.
Лк.17,33

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 10 січня 2016, 18:24

Про календар, то вже питання не в тому, що нам дуже потрібна ця традиція, а в тому що перехід на новий може бути згіршенням для декого і ще одним розривом з православними.Та я не про це: чому різні там зовнішні приготування в нашому суспільстві вважаються необхідними (більше чи менше, але кутя, голубці і т.д. мусять бути), а от навіть участь у різдвяній Літургії, і найголовніше - прийняття Ісуса в своє серце у святому Причасті - не так обов'язково?
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Міра
активний учасник
активний учасник
Повідомлень: 340
З нами з: 25 лютого 2013, 09:52
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Міра » 10 січня 2016, 19:42

ShMariam писав: чому різні там зовнішні приготування в нашому суспільстві вважаються необхідними (більше чи менше, але кутя, голубці і т.д. мусять бути), а от навіть участь у різдвяній Літургії, і найголовніше - прийняття Ісуса в своє серце у святому Причасті - не так обов'язково?

Бо незріла віра.
Хто буде намагатися спасти своє життя, той його погубить; а хто його погубить, той збереже його живим.
Лк.17,33

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 10 січня 2016, 19:46

Міра писав:
ShMariam писав: чому різні там зовнішні приготування в нашому суспільстві вважаються необхідними (більше чи менше, але кутя, голубці і т.д. мусять бути), а от навіть участь у різдвяній Літургії, і найголовніше - прийняття Ісуса в своє серце у святому Причасті - не так обов'язково?

Бо незріла віра.

Найгірше, що так ми стаємо згіршенням для інших. Протестанти з того сміються (з передсвяткових клопотів) і правильно роблять.
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Аватар користувача
Олег_373
дописувач
дописувач
Повідомлень: 121
З нами з: 30 жовтня 2011, 20:51
Звідки: м.Калуш ,Івано -Франківської обл.
Контактна інформація:

Українське Різдво. "Дідух"-за і проти

Повідомлення Олег_373 » 19 січня 2016, 21:51

До написання цієї теми привела ось ця http://vikna.if.ua/news/category/kl/201 ... ad-image-0 стаття у "Вікнах" . Мій коментар :"От щось ніяк не розумію : яке відношення має язичницький так званий “дідух” до свята Різдва Христового ? Невже ніхто із можновладців у цьому місті навіть у Вікіпендію ( https://uk.wikipedia.org/wiki/ Дідух )не удосужився глянути чи хоча-би у любого священника запитати !!!
Цитата з Вікіпендії :”Ді́дух(його ще називають: дід, коляда, колядник, сніп, король, дідок) — українська різдвяна прикраса, символ пожертвування найкращого збіжжя у хліборобських культурах. Дідух — символ урожаю, добробуту, багатства, безсмертного предка, зачинателя роду, духовного життя українців, оберега роду. Дідух є одним із найдавніших культів у різдвяній обрядовості українців. Традиція дідуха сягає дохристиянських часів."
Скажу більше : товариш був на Різдво у Івано-Франківській "катедрі" та бачив там цих "дідухів". На жаль фото нема-так що інформація ,як то кажучи не перевірена (сам не бачив). Ось ще статтю підкинули : http://catholicnews.org.ua/z-rizdvyanog ... vi-rozdumi ...ну і хто які має бачення усього цього дійства ?

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 19 січня 2016, 22:19

А як Вам язичницькі корені куті, ялинки, паски, писанок-крашанок, вишиванок (так-так, вишивали "долю" - кожен знак щось там "означав", подібно як татуювання в інших народів)? Вся різниця в тому, що для того всього, крім дідуха, придумали символічне значення (напр. паска символізує Христа - Хліб Небесний, кутя - Дитя Ісус і т.д., а вишиванка - це просто гарно і наша ідентичність).
Особисто для мене ялинка ну ніяк не в'яжеться з Різдвом (вічнозелена - символізує життя), зате проходять асоціації: дідух - сіно-солома (село :D ) - стайня - ясла, де народився Ісус. До речі, в селі маминих батьків дідухом називали саме сіно-солому (на підлозі і столі - забула, що де має бути :oops: ), що явно асоціюється з яслами, а не щось там виплетене з колосків кількамісячної давності. :)

Тобто вся проблема дідуха - християнізувавши язичницькі традиції, не придумали для нього християнського символу (бо урожай, добробут, багатство - не зовсім гм... християнська символіка, а в "дух предка" вже тисячу років ніхто не вірить).

До речі, ще одна стаття: http://velychlviv.com/v-dim-hliba-hlib- ... ni-diduha/ І в студитському монастирі, бачила фото в Фейсбуці, великий гарний дідух. :)

Щодо того, наскільки нам треба (і чи треба) очищуватися від народних традицій, запрошую до дискусії (перше повідомлення теми).
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Міра
активний учасник
активний учасник
Повідомлень: 340
З нами з: 25 лютого 2013, 09:52
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Міра » 20 січня 2016, 09:49

Гарна стаття, і до цієї теми теж підходить
«Я не хреститиму дитини, доки батьки не знімуть з її руки червону ниточку»
о. д-р Юрій САКВУК, викладач богослов’я УКУ, священик львівського храму свв. Володимира та Ольги
http://wisnyk.ru/news/ya-ne-khrestitimu ... ?_utl_t=fb
Хто буде намагатися спасти своє життя, той його погубить; а хто його погубить, той збереже його живим.
Лк.17,33

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 20 січня 2016, 10:36

Щодо ідолопоклонства, то крім неоязичників, дідухам і т.п. вже ніхто не поклоняється, але... порушення першої заповіді все ж відчується в тому, що маємо культ їжі (так розумію - гарно, коли збирається родина, але якби на столі була б хай і традиційна вечеря, але все в міру) на релігійні свята.
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Ігор В
дописувач
дописувач
Повідомлень: 105
З нами з: 27 вересня 2012, 10:33
Звідки: м. Тернопіль

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Ігор В » 21 січня 2016, 10:04

ShMariam писав: Чому тих кілька днів жінка не може посвятити молитві, добрим справам, Сповіді, .

Тут постає питання, чи жінка не присвячує багато часу часу вдяганню, зачіскам, лакуванню нігтів, ходінням по магазинах, базарах, а приділяє цей час молитві, сповіді та добрим справам

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9691
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення о.Олег » 21 січня 2016, 13:29

Ігор В писав:
ShMariam писав: Чому тих кілька днів жінка не може посвятити молитві, добрим справам, Сповіді, .

Тут постає питання, чи жінка не присвячує багато часу часу вдяганню, зачіскам, лакуванню нігтів, ходінням по магазинах, базарах, а приділяє цей час молитві, сповіді та добрим справам

бо... можливо... це і є добрі справи?? :Rose:
:)
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 21 січня 2016, 14:30

о.Олег писав:
Ігор В писав:Тут постає питання, чи жінка не присвячує багато часу часу вдяганню, зачіскам, лакуванню нігтів, ходінням по магазинах, базарах, а приділяє цей час молитві, сповіді та добрим справам

бо... можливо... це і є добрі справи?? :Rose:
:)

:D Не знаю як хто, а мені і до вечері (одної і другої), і після, на лакування нігтів навіть і близько не було ні часу, ні сил...
Розумію, що це не правильно. І погоджуюсь, що
бо... можливо... це і є добрі справи?? :Rose:

Просто якби саме на приготування вечері (!!!), ну і святкового обіду на саме свято, йшло менше часу (помірковано - 3 - 4 страви на вечерю, а хіба треба більше??), то встигали б все, і молитися...
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9691
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення о.Олег » 22 січня 2016, 12:32

ShMariam писав:...то встигали б все, і молитися...

думаю, що таке не встигання сьогоднішньої жінки не означає, що колись жінки все встигали (або за своєю зовнішністю не доглядали :) ) - думаю це все пережитки розподілу хатніх/суспільних обов`язків на "чоловічі" і "жіночі" і обов`язок Молитися був саме на чоловікові. Тепер же... все позмішувалося :D
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 22 січня 2016, 12:42

о.Олег писав:
ShMariam писав:...то встигали б все, і молитися...

думаю, що таке не встигання сьогоднішньої жінки не означає, що колись жінки все встигали (або за своєю зовнішністю не доглядали :) ) - думаю це все пережитки розподілу хатніх/суспільних обов`язків на "чоловічі" і "жіночі" і обов`язок Молитися був саме на чоловікові. Тепер же... все позмішувалося :D

В першу чергу пережитки розподілу хатніх/суспільних обов`язків на "чоловічі" і "жіночі". Якщо жінка по 8 годин на роботі, а 6-ого січня офіційно - 7 годин ("забуду" за тих, хто працює значно довше, як і за тих, кому пощастило відпроситися і т.п.), то коли фізично має все встигнути?
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9691
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення о.Олег » 22 січня 2016, 13:03

ShMariam писав:
о.Олег писав:
ShMariam писав:...то встигали б все, і молитися...

думаю, що таке не встигання сьогоднішньої жінки не означає, що колись жінки все встигали (або за своєю зовнішністю не доглядали :) ) - думаю це все пережитки розподілу хатніх/суспільних обов`язків на "чоловічі" і "жіночі" і обов`язок Молитися був саме на чоловікові. Тепер же... все позмішувалося :D

В першу чергу пережитки розподілу хатніх/суспільних обов`язків на "чоловічі" і "жіночі". Якщо жінка по 8 годин на роботі, а 6-ого січня офіційно - 7 годин ("забуду" за тих, хто працює значно довше, як і за тих, кому пощастило відпроситися і т.п.), то коли фізично має все встигнути?

в цьому і смисл вжитого мною слова "пережиток" (те, що походить з минулого і не відповідає теперішньому стану речей)
ОООО
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Wolodymyr
активний учасник
активний учасник
Повідомлень: 288
З нами з: 20 серпня 2015, 20:30

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Wolodymyr » 22 січня 2016, 16:27

У нас з дружиною колись були суперечки на рахунок святкових столів і приготування їжі. Доходило до того, що я деколи псіхував і майже відміняв святкування, бо дружина себе доводила на кухні і всіх навколо. Я звичайно стараюсь допомагати, але більше кількох годин на кухні, то перебір. Зараз дішли до умови, що поки їжа готується з натхненням і любовю, доти це їжа. Як тільки ця справа остогидла тому хто її робить, то приготовлене перетворюється в отраву. Тому в морозилці постійно тримаємо, щось таке яке можна кинути в мікрохвильовку і розігрівши їсти, якщо нема настрою до готування. Але то десь в українських жінках в генах, що вони мають відгодовувати чоловіка як свиню, бо інакше вона буде поганою господинею.

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 22 січня 2016, 16:41

Wolodymyr писав:У нас з дружиною колись були суперечки на рахунок святкових столів і приготування їжі. Доходило до того, що я деколи псіхував і майже відміняв святкування, бо дружина себе доводила на кухні і всіх навколо. Я звичайно стараюсь допомагати, але більше кількох годин на кухні, то перебір. Зараз дішли до умови, що поки їжа готується з натхненням і любовю, доти це їжа. Як тільки ця справа остогидла тому хто її робить, то приготовлене перетворюється в отраву. Тому в морозилці постійно тримаємо, щось таке яке можна кинути в мікрохвильовку і розігрівши їсти, якщо нема настрою до готування. Але то десь в українських жінках в генах, що вони мають відгодовувати чоловіка як свиню, бо інакше вона буде поганою господинею.

Власне, це в мене десь в генах, що я би була на кухні з ранку до вечора, але все ж не можу зрозуміти, чому на одну вечерю (чи обід) треба (бо інакше ти погана господиня) готувати енну кількість страв, якщо, для нормальної вечері (обіду) вистачить значно менше.

Wolodymyr писав:Але то десь в українських жінках в генах, що вони мають відгодовувати чоловіка як свиню, бо інакше вона буде поганою господинею.
А це вже пережиток тих часів, коли чоловіки (і жінки теж) дуже важко фізично працювали.
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Wolodymyr
активний учасник
активний учасник
Повідомлень: 288
З нами з: 20 серпня 2015, 20:30

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Wolodymyr » 22 січня 2016, 16:46

Не знаю, вже купу років не рахуємо. Хіба що коли вже сядеться за стіл, то починається, о дивись є 7. То давай ще порахуємо узвар, свячену воду і 3 види хліба як окремі страви, але то вже більше у вигляді жарту, а не якоїсь обрядовості.

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9691
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Українське Різдво. "Дідух"-за і проти

Повідомлення о.Олег » 22 січня 2016, 22:24

Олег_373 писав:...Скажу більше : товариш був на Різдво у Івано-Франківській "катедрі" та бачив там цих "дідухів". На жаль фото нема-так що інформація ,як то кажучи не перевірена (сам не бачив). Ось ще статтю підкинули : http://catholicnews.org.ua/z-rizdvyanog ... vi-rozdumi ...ну і хто які має бачення усього цього дійства ?

Християни завжди охристиянізовували ідолянство. Мар`яна вже наводила тут приклади. У мене лише питання, чи дідух таки християнізували і який його християнський зміст. Раз вже ставлять в храмі Божому. Є в когось інформація??
ОООО
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Українське Різдво. "Дідух"-за і проти

Повідомлення ShMariam » 22 січня 2016, 23:42

о.Олег писав: У мене лише питання, чи дідух таки християнізували і який його християнський зміст. Раз вже ставлять в храмі Божому. Є в когось інформація??
ОООО

Отут спроба пояснити: http://velychlviv.com/v-dim-hliba-hlib- ... ni-diduha/
Надходять різдвяні свята, а разом з ними і величезна купа експертів, які хочуть вберегти нас від наших нібито язичницьких культурних надбань.

Останніми роками особливо часто об’єктом культурних пуристів стала традиція використання у нашій різдвяній обрядовості дідуха – пшеничного снопа, який вносять перед святою вечерею у хату разом із пшеницею та сіном і ставлять на покутті під іконами. Дуже часто при цьому наголошують, що така традиція є типово язичницькою і не має жодного відношення ані до Різдва, ані до християнства взагалі. Оскільки дискусії щодо цього вже переростають у певного роду істерію, наважуся написати кілька власних думок щодо дідуха. Як людина, для якої кожне богословське дослідження має перейти випробування Святим Письмом, мушу коротко глянути, що ж там говориться про сніп і чи існують якісь біблійні обряди, пов’язані зі снопами.

Пасхальний сніп

У 23-му розділі книги Левіт згадується цікавий обряд “колихання снопа”, який Господь заповідає як такий, якого ізраїльтяни мали б дотримуватися після входу в землю Обітниці: “Коли ви ввійдете до того Краю, що Я даю вам, і будете жати жниво його, то снопа первоплоду ваших жнив принесете до священика, а він буде колихати снопа того перед лицем Господнім, щоб набути вподобання вам; першого дня по святі священик буде колихати його. І ви прирядите в дні вашого колихання снопа однорічне безвадне ягня на цілопалення для Господа” (Лев 23: 10-12). У книзі Левит традиція колихання снопа первоплодів пов’язана зі святом Опрісноків, які були частиною пасхальних святкувань. Можна знайти купу літератури щодо “домойсеєвих” коренів цього ритуалу у найрізноманітніших культурах тогочасної Палестини, але, здається, нікому в голову не приходить думка, що Господь навмисне штовхає ізраїльтян, яких щойно вивів з єгипетської неволі і ідолопоклонства до якогось давнього “поганського” ритуалу. Висновок з цієї короткої біблійної оповіді є той, що не потрібно відкидати все, що може нагадувати якісь “дозавітні” обряди. Треба вміти зрозуміти їх у вимірі завіту з Господом. Сніп – символ достатку землі, яку Господь дав своєму народові. Його зберігання і жертвування з подякою є символом пам’яті про те, що насправді він (цей достаток) не є ЛЮДСЬКИМ надбанням, а ДАРОМ, який Господь із милосердя свого (не як наслідок чиїхось добрих діл, а як завдаток віри у його любов до нас) дав. Можна, звичайно, сказати, що є і інші способи того, яким чином виявити любов Божу, але, вочевидь, Богові підходив саме цей, а не інший, інакше він не узаконював би його для ізраїльтян.

Сніп як Хліб

breadПшениця, зокрема її зерна, дуже часто у ранньохристиянських текстах є образом Церкви Христової, яка перетворюється у євхаристійний хліб стараннями самого Христа. Він є сіячем, Він є тим, який велить ангелам збирати снопи доброї пшениці у небесні клуні Отця. Ця віра дуже гарно виражена саме у ранніх євхаристійних текстах. Тут лише кілька цитат: “Як цей розламаний хліб був розсіяний над горами і зібраний в єдине, так нехай буде зібрана і Церква Твоя від країв землі в Царство Твоє, бо Твоя слава і сила через Ісуса Христа навіки” (Дідахе 9:4). “І так, як хліб цей, що розсіяний був по горах, зібраний складає єдине (ціле), так і святу церкву свою збери з усякого народу, з усякої країни, з усякого міста, і села, і житла і вчини її єдиною, живою, вселенською церквою” (Анафора Сарапіона 4ст.). “І всіх у Господі і Спасі нашім Ісусі Христі, Сині Твоїм улюбленім, якого Ти полюбив від початку і Якого Ти послав, і який зібрав хліб цей, розсіяний по горах і пагорбах, що зібраний докупи хлібом єдиним і досконалим став, так і нас збери божеством Твоїм від всякого помислу лукавого до віри Твоєї досконалої.” (Анафора Григорія Просвітителя). Саме як зерно пшениці уявляє себе св. Ігнатій Богоносець перед тим, як піти на мученичу смерть: “Я пшениця Сотворителя, і треба бути мені змеленим … , щоб я став чистим хлібом для Слова і Бога нашого”. З огляду на це треба піддати сумнівові твердження, що пшеничний сніп на Святвечір є виключно язичницьким символом і не може бути інтегрованим у християнський культурний світогляд. Він там від самих його початків і відіграє надзвичайно важливу роль. Він є образом Церкви Христової – зерна, яке постійно сіється Христом, збирається Ним і являється в Його таїнственному Тілі.

Пасхальний обряд на Різдво?

Для багатьох може бути питанням чому древній юдейський пасхальним обряд потрапив між різдвяні чи богоявленські традиції. Це може виглядати дивним лише тоді, коли не знаєш, що основою для свят Різдва та Богоявління стало саме свято Пасхи. Якщо придивитись уважно до того, як побудовані літургійно ці свята відразу впадає в око, що їх передсвяття, з огляду на логіку окремих богослужінь, віддзеркалюють Страсну Седмицю, а самі свята Різдва та Богоявління є копією Пасхи. Для літургійної свідомості ранньої церкви це не було дивним, оскільки для неї кожне літургійне святкування закорінене у події Воскресіння Христового. Кожне літургійне святкування є наслідком віри у Воскресіння Христа. А саме для свята Різдва хліб, як символ – є знаковим. Хіба не в Вифлеємі – Домі Хліба, народжується Хліб Небесний – Христос? Хіба не є Його народження і життя подібне до зернини, яку Господь кидає у наше земне життя, для того, щоб вона зродила святість для цілого світу і досконалим принесла Отцеві снопи святих? Про це необхідно думати перед тим, як братися за демонізацію того чи іншого обряду, який існує в нашій народній чи іншій традиції.

Сніп-дідух

gVP53lyp82YНасправді невідомо чому обжинковий сніп у нас називають дідухом. Існують різноманітні пояснення цього терміну, від абсолютно природних аж до міфічних чи спіритичних. Кожен шукає там свого. Я є прихильником простих пояснень. На мій погляд, термін дідух походить від того, що за традицією його вносив у хату найстарший чоловік родини – дід. У сучасному світі головою родини звичайно є батько, але давніше родина складала мінімум три покоління (Авраам-Ісаак-Яків = дід-батько-син). Діди, окрім всього іншого були також тими, які передавали родинні традиції, вони мали час на те, щоб говорити з внуками, а внуки все ще мали терпець слухати дідівські байки. Дідух відтак є запорукою родинного передання – традиції.

Чи все ж є небезпека?

Небезпеки у духовному житті є завжди і вони не обов’язково залежать від того, встановлений обряд собором чи інкультурований із сивої минувшини, де витоки його не зовсім ясні. Ікони, ризи, святі книги, освячена вода теж можуть стати предметами фальшивого поклоніння. Все залежить від розуміння людиною того, що вона робить. Якщо за традицією стоїть незнання і відсутність розуміння того, що роблячи щось, людина прагне віддати шану Богові, який явився у Христі і за спасіння у Якому ми маємо бути вдячні від самого початку, кожна така традиція буде небезпечною. Але це не причина для усунення традиції, а нагода для її інтерпретації – воцерковлення. Найкращий приклад для того сама людина. Христос не цурається її грішності, але приймає людину такою, якою вона є і намагається освятити її Собою, ввести її у таїнство Свого життя. Так і з традиціями. Не ламати закони (=традиції), але освятити їх, сповнивши Собою, приходить Христос. Не страх має визначати наше ставлення до культури, а віра у перемогу Христа над злом і смертю.

gnj-smdemZkНа завершення скажу лише, що у моїй родині, яка є давньою дяківською родиною, дідух жодним чином не ототожнювався із духами дідів чи чимось подібним. Йому ніхто не кланявся і приговорював до нього. Він був і є для нас символом достатку і надії на те, що Господь і надалі буде прихильним до нас і годуватиме так як Він годує все створіння. Вносячи його до хати мій батько молився не духам предків, а Богові Отцю такими словами: “Помагай, Боже, на щастя, на здоров’я, на Новий рік, щоб було ліпше як торік, щоб родилось жито, пшениця, всяка пашниця – сто кіп, коням, коровам на обрік. Дав Ти, Господи, Різдва Христового діждати, дай же і до Богоявленія. Від Богоявленія до Срітенія, від Срітенія до Воскресенія, від Воскресенія до Вознесенія кожному чоловіку, скільки сам Ти призначив віку”. В цих словах – надія, християнська надія на те, що наше життя уподібниться життю Христа, який народжується для того, щоб своїм життям навчити нас жити згідно із волею небесного Отця. І не більше.

свящ. Василь Рудейко

:pardon:
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Аватар користувача
Олег_373
дописувач
дописувач
Повідомлень: 121
З нами з: 30 жовтня 2011, 20:51
Звідки: м.Калуш ,Івано -Франківської обл.
Контактна інформація:

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Олег_373 » 28 січня 2016, 21:58

Від посліднього абзацу просто мороз по шкірі-що той Василь навчить своїх прихожан краще не думати .

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 28 січня 2016, 22:43

Олег_373 писав:Від посліднього абзацу просто мороз по шкірі-що той Василь навчить своїх прихожан краще не думати .

Якщо розуміти все дійсно тупо дідух=божок. А якщо це прикраса і реально людина молиться до Бога (конкретна людина), інакше... треба викинути нам вишиванки і писанки - там же є реальні магічні символи.
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Аватар користувача
Олег_373
дописувач
дописувач
Повідомлень: 121
З нами з: 30 жовтня 2011, 20:51
Звідки: м.Калуш ,Івано -Франківської обл.
Контактна інформація:

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Олег_373 » 31 січня 2016, 00:10

Сестро,а може тоді просто танці з буном -якщо шось не так ? Кажуть -допомагає. От -навіть у автодіагоностів існує такий міфічний прилад ,що все може полагодити-називається -СЛМДА (Бубен Автомастера)- зі слів того Василя майже то саме :Bravo: http://www.s-tool.ru/products/SLMDA.. .до-речі : особисто не чув ,та своїй мамі довіряю-у нашому селі священник УГКЦ ходить зливати віск-та вважає це нормальним рішенням . Ну то що далі ?

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 31 січня 2016, 00:37

Олег_373 писав:Сестро,а може тоді просто танці з буном -якщо шось не так ? Кажуть -допомагає. От -навіть у автодіагоностів існує такий міфічний прилад ,що все може полагодити-називається -СЛМДА (Бубен Автомастера)- зі слів того Василя майже то саме :Bravo: http://www.s-tool.ru/products/SLMDA.. .до-речі : особисто не чув ,та своїй мамі довіряю-у нашому селі священник УГКЦ ходить зливати віск-та вважає це нормальним рішенням . Ну то що далі ?

Якщо серйозно: в танцях з бубном нема нічого поганого, якщо їх танцюють для вираження ідендичності свого народу культури, але не надають тому магічного значення. Бо в будь-якій справі суть не в тому що ми робимо, а що це для нас означає. Так само як кадження використовували для прослави ідолів, а зараз ми ним славимо Бога.

Так, розумію, деякі священики, не бачать різниці між магічними практиками і народною медициною (як і деякі миряни, при чому в обидві сторони: хтось занадто обережний, а хтось навпаки).
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Аватар користувача
Олег_373
дописувач
дописувач
Повідомлень: 121
З нами з: 30 жовтня 2011, 20:51
Звідки: м.Калуш ,Івано -Франківської обл.
Контактна інформація:

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення Олег_373 » 31 січня 2016, 01:18

Сестро-а Бог ,як бачимо,-бачить дуже-і дуже велику різницю(скільки там людей порубали мечем за Мойсея)...хоча я сам бачу все так як і ви...та з деяких пір-от сиджу-та веду з вами тут дискуссію...Вас не кидає в тік ,при думці ,шо деякі священники не вміють розрізняти такі прості речі ?
Востаннє редагувалось 08 березня 2016, 22:39 користувачем Олег_373, всього редагувалось 1 раз.

Аватар користувача
ShMariam
Модератор
Модератор
Повідомлень: 4635
З нами з: 06 грудня 2008, 14:08
Звідки: Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення ShMariam » 31 січня 2016, 14:28

Олег_373 писав:Сестро-а Бог ,як бачимо,-бачить дуже-і дуже велику різницю(скільки там людей порубали мечем за Мойсея)...хоча я сам бачу все так як і ви...та з деяких пір-от сиджу-та веду з вами тут дискуссію...Вас не кидає в тік ,при думці ,шо деякі священники не вміють розрізняти такі прості речі ?

Різниця в серці людини. Будь-який умовний ритуал чи традиція не означають щось самі по собі, але виражає те, що людина в це вкладає. Тобто, якщо каджу ідолові, кадіння - гріх, каджу Богові - добро. А тепер вже по іншому: якщо хтось танцює, прославляючи ідола - гріх, якщо хтось танцює, прославляючи Бога (як Давид) - робить добре. Якщо танцює (навіть з бубнами і т.д.) просто народний танець, виражаючи свою приналежність до свого народу і не більше того - це загалом не гріх.

Олег_373 писав:Вас не кидає в тік ,при думці ,шо деякі священники не вміють розрізняти такі прості речі ?
Мене таке ні не лякає, ні не дивує. І не таке буває (напр. коли людина думає, що відчуває від Бога натхнення чи щось подібне, а насправді це витівки диявола - отаке справді страшно)
Важливо!Може врятувати життя: http://forum.ugcc.org.ua/viewtopic.php?f=3&t=97&p=56358#p56281

Аватар користувача
о.Олег
Адміністратор
Адміністратор
Повідомлень: 9691
З нами з: 29 вересня 2009, 12:53
Звідки: м.Львів

Re: Віра vs народні традиції

Повідомлення о.Олег » 31 січня 2016, 15:14

Олег_373 писав:Сестро,а може тоді просто танці з буном -якщо шось не так ? Кажуть -допомагає. От -навіть у автодіагоностів існує такий міфічний прилад ,що все може полагодити-називається -СЛМДА (Бубен Автомастера)- зі слів того Василя майже то саме :Bravo: http://www.s-tool.ru/products/SLMDA.. .до-речі : особисто не чув ,та своїй мамі довіряю-у нашому селі священник УГКЦ ходить зливати віск-та вважає це нормальним рішенням . Ну то що далі ?

зовсім не тесаме пише отець Василь Рудейко в цій маленькій статті. Знаю його дуже добре - на рік від мене молодший по Семінарії.Глибокий віруючий християнин.
А про християнізовані язичницькі символи... окрім згаданого Мар`яною, можна додати і дохристиянські. Наприклад: знак союзу Бога зі Своїм народом (обрізання) - принаймі ще єгипетського ідолянсько-ритуального походження. Обрізання обрізанню рознь. Дідух дідухові. Зрештою - і "танці з бубном" присутні у християн (в індіанців, наприклад): Християнство перемінює людину і все її культурне середовище
З повагою, о.Олег
"Ніхто не може любити більше, ніж тоді, коли він за своїх друзів своє життя віддає" (Йо. 15, 13).


Повернутись до “Життя християнина”

Хто зараз онлайн

Зараз переглядають цей форум: Немає зареєстрованих користувачів і 26 гостей